loading...

گرافيك خانه

گرافيك

بازدید : 178
سه شنبه 16 ارديبهشت 1399 زمان : 11:18

قلب سیمرغ

فيلم‌نامه‌ نويس «قلب سيمرغ» گفت: به اعتقاد من اين فيلم بعد از گذشت سالها همچنان تازه است و دليل اين تازگي را حضور خود وحيد هنگام نوشتن مي‌دانم.
به گزارش ايسنا،طبق گزارش رسيده، نشست نقد و بررسي انيميشن سينمايي «قلب سيمرغ» ساخته زنده ياد وحيد نصيريان عصر روز گذشته 9 ارديبهشت ماه ساعت 17 با اجراي گروه كر فيلارمونيك ايران و با حضور عوامل فيلم، علاقه‌مندان به سينماي انيميشن و دوستان كارگردان فقيد اين فيلم در خانه هنرمندان برگزار شد.


در ابتداي نشست نقد و بررسي و قبل از نمايش انيميشن سينمايي «قلب سيمرغ»، گروه كر فيلارمونيك ايران به رهبري عليرضا شفقي‌نژاد، دو قطعه از ساخته هاي لوريس چكناوريان را به ياد زنده ياد وحيد نصيريان اجرا كردند.
شفقي نژاد درباره اجراي دو قطعه به ياد وحيد نصيريان گفت: زنده ياد وحيد از دوستان خوب ما بود و به اعتقاد من او موتزارت سينماي انيميشن ايران بود كه در اوج خلاقيت درگذشت. در مراسم بدرقه اين هنرمند سئوالي را پرسيدم كه از آن زمان تا امروز هنوز بي پاسخ مانده است.
وي ادامه داد: انيميشن سينمايي «قلب سيمرغ» متعلق به سينماي ايران بود كه در مهمترين رويداد سينمايي اين كشور يعني جشنواره فيلم فجر كانديد و صاحب جايزه شد. اما بعد از آن اجازه اكران پيدا نكرد و حال اين سئوال مطرح است كه چرا 8 سال اجازه اكران پيدا نكرد تا اينكه وحيد با هزاران اميد و آرزوي محقق نشده براي ديده شدن فيلم خود از ميان ما رفت.
پس از نمايش فيلم انيميشن «قلب سيمرغ»، مهدي ابوهاشم از نويسندگان فيلم، محمود موسوي نژاد طراح صدا و صداگذار و امير سحرخيز جلوههاي ويژه درباره شكل گيري ايده، طراحي و ساخت اين فيلم صحبت كردند.
محمود موسوي نژاد طراح صدا و صداگذار «قلب سيمرغ» در ابتدا گفت: سئوالي كه آقاي شفقي نژاد مطرح كردند، همچنان براي همه ما به عنوان عوامل فيلم باقي است و صد حيف كه امروز وحيد نصيريان در ميان ما نيست كه اكران شدن فيلم خود را ببيند.
مهدي ابوهاشم نويسنده اين فيلم گفت: صحبت كردن از اين فيلم در شرايطي كه وحيد نيست خيلي سخت است. جسارت وحيد در كار هميشه براي من غافلگير كننده بود و در «قلب سيمرغ» هم من غافلگير شدم چون يك روز ديدم وحيد با چهار خط طرح نوشته شده آمد پيش من و گفت مي خواهم فيلمنامه بنويسم و همان چهار خط شد «قلب سيمرغ» كه اين روزها روي پرده مي بينيم.
امير سحرخيز كه مسئوليت جلوه هاي ويژه «قلب سيمرغ» را به عهده داشت بيان كرد: در همه مراحل كار از پيش توليد، توليد تا پس توليد همراه وحيد بودم و شاهد بودم با چه شوقي دل در ساخت و ديده شدن اين فيلم داشت ولي صد افسوس كه طي 8 سال گذشته «قلب سيمرغ» حبس شده بود.
در ادامه اين جلسه مهدي ابوهاشم با بيان اينكه 8 سال از ساخته شدن "قلب سيمرغ" مي گذرد اشاره كرد و گفت: به اعتقاد من اين فيلم بعد از گذشت سالها همچنان تازه است و دليل اين تازگي را حضور خود وحيد هنگام نوشتن مي دانم. در واقع نوشتن فيلمنامه در حضور كارگردان تجربه بسيار خوبي بود كه با نصيريان كسب كردم و پس از آن هم در نگارش فيلمنامه هاي ديگر ادامه دادم.
ابوهاشم درباره توجه ويژه در نمايش اسطوره هاي ايراني در اين فيلم گفت: سال 84 و با امكانات تكنيكي آن زمان نگارش فيلمنامه را شروع كرديم و ايده اوليه خود نصيريان هم توجه به اسطوره ها بود و در بحث و گفتگوهايي كه با هم مي كرديم به اين نتيجه رسيديم به جاي اينكه يك برش از شاهنامه يا ديگر داستان هاي كهن ايراني برداريم داستان خودمان را با سابقه تاريخي و افسانه اي كه از اسطوره ها، مي شناسيم بيان كنيم. بنابراين فيلمنامه «قلب سيمرغ» آميزه اي از داستانهاي كهن ايراني و شاهنامه بود.
امير سحرخيز در ادامه نشست و بررسي «قلب سيمرغ» با اشاره به تكنيك به كار برده شده در ساخت اين فيلم انيميشن بيان كرد: از ابتدا قرار نبود فيلم با تكنيك سه بعدي كار شود. ضمن اينكه خود وحيد گرافيك خاص و منحصر به فرد خودش را داشت و در ادامه روند كار تصميم گرفت براي صحنه هاي مربوط به نبرد از تكنيك سه بعدي استفاده كند كه در نهايت 30 درصد فيلم با تكنيك سه بعدي كار شد. در واقع وحيد ردپا و امضاي ويژه خود را در فيلم به جا گذاشت.
موسوي نژاد نيز درباره افكت هاي به كار برده شده در اين اثر سينمايي گفت: ساخت صدا براي فيلمهاي انيميشن سخت است و صداگذاري براي «قلب سيمرغ» از همه سخت تر بود چون صحنه هاي پر از افكت و موسيقي دارد. يادم هست 6 ماه صدابرداري فيلم طول كشيد و 3 ماه ميكس زمان برد و متاسفم كه هنر انيميشن در جشنواره هاي سينمايي جايگاه خودش را پيدا نكرده است و در رقابت و ارزيابي با سينماي داستاني قرار نمي گيرد.
ابوهاشم در تاييد صحبت هاي موسوي نژاد گفت: من به عنوان يك شاهد بايد بگويم كه وحيد از موسيقي فيلم كه كار آقاي پيام آزادي بود و صداگذاري فيلم خيلي راضي بود و زماني كه اين دو بخش در ميان كانديدهاي جشنواره فيلم فجر نبود خيلي ناراحت، غمگين و معترض بود.
امير سحرخيز به منحصر بودن فيلمنامه انيميشن سينمايي «قلب سيمرغ» اشاره كرد و گفت: اين فيلم در زمان مديريت محمد آفريده به وحيد نصيريان سفارش داده شد. در آن زمان وحيد جوايز متعددي براي ديگر فيلمهاي خود گرفته بود كه آقاي آفريده از وحيد خواست يك ايده سينمايي براي توليد بياورد. در واقع سفارش در همين اندازه بود و بعد وحيد «قلب سيمرغ» را نوشت و براي توليد آورد و فيلمنامه بدون دخل و تصرف متعلق به مولف يعني ويحيد نصيريان است.
در پايان اين نشست عوامل فيلم به پرسش مخاطبان حاضر در سالن ناصري خانه هنرمندان پاسخ دادند.
انتهاي پيام

https://www.isna.ir/news/97021005913/

نظرات این مطلب

تعداد صفحات : 0

درباره ما
موضوعات
آمار سایت
  • کل مطالب : 6
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 2
  • تعداد اعضا : 0
  • بازدید امروز : 7
  • بازدید کننده امروز : 1
  • باردید دیروز : 1
  • بازدید کننده دیروز : 0
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 15
  • بازدید ماه : 45
  • بازدید سال : 396
  • بازدید کلی : 4951
  • <
    پیوندهای روزانه
    آرشیو
    اطلاعات کاربری
    نام کاربری :
    رمز عبور :
  • فراموشی رمز عبور؟
  • خبر نامه


    معرفی وبلاگ به یک دوست


    ایمیل شما :

    ایمیل دوست شما :